Bedankt voor je aanwezigheid tijdens onze Roadshow! We hopen dat je er net zo van hebt genoten als wij en dat je nu een (nóg) beter begrip hebt van de uitgebreide functionaliteiten van Realworks en Move.nl, evenals de kansen en mogelijkheden die ze bieden voor jouw kantoor. Op deze pagina vind je een samenvatting van de hoogtepunten van onze Roadshow-presentatie. Daarnaast kun je hier lezen hoe je je kunt inschrijven voor onze trainingen, webinars en trainingsdagen op locatie. Ook vind je onderaan de pagina de contactgegevens van jouw accountmanager.
Als je geïnteresseerd bent in een kosteloze en vrijblijvende demo van Move.nl, klik dan op de onderstaande link. Tijdens deze demo vertellen we je graag meer over de uitgebreide functionaliteiten van ons woonplatform en bespreken we hoe het gebruik van Move.nl een waardevolle aanvulling kan zijn voor jouw kantoor.
​
​
Roadshow - de hoogtepunten
Waar we staan
De afgelopen twee jaar hebben we tijdens de Roadshow veel Move.nl onderdelen laten zien. Dit jaar een heel gevarieerd beeld van aanpassingen.
Met inmiddels bijna 1.700.000 unieke accounts kunnen we wel zeggen dat veel van jullie deze dienst hebben omarmd. Gemiddeld werden er afgelopen jaar 13 dossiers per woning aangemaakt. Momenteel komen er nog meer mensen op een woning af en worden er bijna 15 dossiers per woning aangemaakt.
​
​
Waar de focus ligt
De focus nu ligt voor een deel op kleine aanpassingen. Een aantal voorbeelden van deze zogenoemde Quick Wins zijn:
​
-
Toevoeging van 5 nieuwe move.nl documenttypes
-
Risicobeoordeling in de move kolom bij eigen woningen
-
Vrijgave Move.nl aangepast naar Vrijgave Move.nl opdrachtgever
-
Vereenvoudigd Feedback formulier
-
Mede-verkoper toevoegen via Move.nl als partner
​
Gebruikersgroepen
We zijn gestart met vier gebruikersgroepen. Te weten; Wonen aankoop/zoekers, Wonen verkoop, Nieuwbouw en Taxatie.
De gebruikersgroepen komen 4x per jaar bij elkaar, deelnemende kantoren hebben een spreiding over Nederland en verschillen van grootte.
De kantoren moeten ook echt gebruik maken van de betreffende tool.
​
Verkoopproces/ Move.nl verkoop
Leg de verkoopafspraak zo volledig mogelijk vast inclusief project en relatie. Dan is het voor de makelaar eenvoudig om op locatie via de app de woning op te nemen en relevante informatie in de tekstvelden te zetten.
Tevens kan je een foto toevoegen of een PDF van meerdere foto’s. Denk hierbij aan een PDF met meerdere foto om al een impressie vast te leggen en op basis hiervan de tekst te kunnen schrijven.
Nieuw is dat je ook direct een Move.nl account kunt aanmaken via de app. Dus wil je opdrachtgever meteen verder, dan kan dat. Kunnen ze direct aan de slag met identificeren, WWFT, Lijst van zaken en de vragenlijst.
Ondertussen maakt de binnendienst op basis van de aantekeningen de opdracht tot dienstverlening.
Niet direct de opdracht gekregen, zorg dat de opvolging goed geregeld is door bijvoorbeeld gebruik te maken van de workflow (geautomatiseerde taken). Breng bijvoorbeeld uiterlijk 2 dagen na de afspraak een offerte uit en volg deze enkele dagen later weer op.
​
Identificatie en WWFT
Als je weet wat de klant allemaal kan doen via Vidua, dan kan je dit uitleggen aan je opdrachtgever en is de drempel heel laag. Door jezelf een keer te identificeren kan je je klant beter informeren.
Verwerk bijvoorbeeld ook het filmpje van Vidua in je communicatie naar de klant op het moment dat je de opdracht krijgt. Er zijn meerdere filmpjes beschikbaar op viduawonen.nl.
De WWFT-check is een aanvullende dienst. Als je hier gebruik van maakt, dan kan een klant na identificatie direct door met de WWFT-zelfcheck.
Nog voor de zomer zal het mogelijk zijn om ook klanten die geen identificatie kunnen doen toch een WWFT check te laten doen. En als laatste komt er ook een mogelijkheid om als makelaar de WWFT check in te voeren.
WWFT gebruiken?
-
Zet de WWFT-check aan via de Marketplace
-
Pas je communicatie aan (evt. met filmpjes)
-
Bespaar ongeveer 30 minuten per check
-
Vergeet niet het risicoprofiel mee te geven (zie ook de matrix op viduawonen.nl)
​
TIP: bezoek het makelaarsportaal van Vidua
Op het makelaarsportaal staat stap voor stap uitgelegd hoe alles in z'n werk gaat. Bezoek ook viduawonen.nl om te lezen wat de consument hier kan vinden.
​
Aandachtspunten
-
Heb je 2 opdrachtgevers, geef dan beide een eigen account
-
Identificatie en WWFT is verplicht voordat je de opdracht aanvangt
-
Geef documenten vrij die je reeds hebt (bijv. het eigendomsbewijs)
-
Importeer “standaard documenten”
-
Heb jij ervoor gekozen om de objectpresentatie standaard op “niet vrijgeven” te hebben staan?
​
Lijst van zaken en vragenlijst
De lijst van zaken en vragenlijst wordt vernieuwd voor de consument. Hierdoor krijgt de opdrachtgever pas extra vragen te zien als het antwoord daar aanleiding toe geeft. De knoppen zijn veel eenvoudiger aan te klikken en zal hierdoor minder tijd kwijt zijn.
​
Move.nl bezichtigingen | haal alles eruit
Wanneer je meer dan 1 move.nl account hebt, dan is het nu veel handiger zoeken doordat de laatst toegevoegde bovenaan staan en je links eenvoudig op dossiertype kan zoeken. Dus voor jullie zelf, voor de notaris en voor consumenten die bezichtigen als hobby hebben is dit een hele mooi update.
​
Welke documenten geef jij vrij voor je bezichtiger?
Veel vrijgegeven documenten:
-
Lijst van zaken
-
Vragenlijst
-
Brochure
-
VVE stukken
-
Biedingsvoorwaarden
-
Kadastrale stukken
-
Eigendomsbewijs
Als aanvulling werd tijdens de Roadshow aangegeven dat het wenselijk was om de documenten waarin personalia staan door te halen. Als voorbeeld; Ondanks dat iedereen in principe een eigendomsbewijs zou kunnen opvragen, is het doorhalen toch wenselijk.
Als je kijkt naar de documenten zoals de lijst van zaken en de vragenlijst. Daarvan zetten wij automatisch 2 exemplaren in jullie correspondentie. Een versie met en zonder personalia.
​
Biedingen via Move.nl
Bij het ontvangen van biedingen wordt het tekstveld standaard niet vrijgegeven voor je opdrachtgever. Dus als in dit tekstveld informatie staat die je wilt delen met de opdrachtgever, dan kan de tekst worden overgenomen in het tekstveld: Move.nl/verkoop.
​
Auditrapport
We hebben eigenlijk twee zaken.
De maandelijkse mail. Deze is om jullie inzicht te geven of de biedingsprocessen goed zijn verlopen en of er geen dingen verkeerd gaan met betrekking tot het biedlogboek.
Het audit rapport is om aan derde te laten zien wat er allemaal bij een woning qua biedlogboek feitelijk is gedaan. Dit kan zijn als er ooit een derde instantie om vraagt of voor tijdens een gesprek met bieders of verkopers. Dit rapport is bij een woning te downloaden.
​
Hypotheektool in Move.nl
Met de hypotheektool kan je waardevolle leads ontvangen. In eerste instantie is dit alleen voor jullie bezichtigers. Wat je wil gebruiken is via de Move.nl instellingen in te stellen.
Er zijn straks drie mogelijkheden:
-
Geen
-
Eigen Hypotheekadviseur
-
Hypotheek partner Realworks (Hypotheek 24)
Nadat een bezichtiger een formulier heeft ingevuld krijgen jullie en jullie hypotheekadviseur een mail.
In het geval van Hypotheek24 ontvangen jullie als er een hypotheek wordt afgesloten ook een kick-back.
​
Opvolging van een bezichtiging
Hoe fijn zou het zijn als de bezichtigers zelf kunnen aangeven wat ze van de woning vonden? Daar gaan we iets voor maken!
Hoe dit er precies uit gaat zien horen jullie nog van ons.
​
De vernieuwde koopovereenkomst
Meerderde opdrachtgevers en kopers toevoegen, erfgenamen of een volmacht. Artikelen volledig doorhalen of deels doorhalen. Eigen clausules en als concept downloaden. Dit zijn zo een paar dingen die met de nieuwe digitale koopovereenkomst kunnen.
Deze zal live worden gezet naast de bestaande koopovereenkomst, totdat deze nieuwe de huidige volledig kan vervangen. Gericht op de toekomst is de nieuwe koopovereenkomst een digitale versie die niet meer naar Word gegenereerd kan worden.
Na lancering willen we vragen om gebruik te maken van de nieuwe koopovereenkomst. Is er nog een reden waarom je deze zou willen exporteren? Laat dat ons weten, zodat wij deze feedback mee kunnen nemen.
Deze koopovereenkomst zal ook geïntegreerd gaan worden met de bestaande concept koopovereenkomst tool.
​
Move.nl notaris en taxateur
Na lancering zien we dat deze Move dossiers in rap tempo worden omarmd. Aan de hand van jullie feedback zullen er nog aanpassingen worden doorgevoerd. Denk hierbij het benoemen van de uploads (Akte van levering, nota van afrekening).
​
Quick-wins deel 2
Maak een bieding aan vanuit de mail en de datum en tijd van de mail is de biedingsdatum. Ook de oorsprong (verwijzing naar de mail) wordt in het bod overgenomen.
In de agenda kan je een type een standaard tijdsduur meegeven. Een verkoopgesprek altijd 90 minuten en een bezichtiging een half uur? Dat kan nu!
Extra beveiliging in Move.nl
Jullie klanten kunnen hun Move.nl account extra beveiligen dus 2FA (tweestapsverificatie) in te stellen.
​
Mobiele app
Vele mooie aanpassingen in de app.
Een takenscherm met meer overzicht, eenvoudiger gereedzetten van taken en een quick preview door de taak ingedrukt te houden. Bekijk de video
De relatieschermen zijn aangepast, waarbij er zonder doorklikken meer contactmogelijkheden zijn.
De relatiekaart is logischer ingedeeld zodat je meer informatie in beeld hebt.
​
Woningen die je anders zult missen
De vernieuwingen in de zoekopdracht.
Allereerst de zoekopdracht zoals we deze kennen. Vaak laat je criteria weg om geen woningen te missen. Dat gaan we nu anders doen. Zorg dat je de criteria invoert van de droomwoning die ze zoeken.
Leg de locatie vast via de snelzoeker of door de kaart te gebruiken. Afhankelijk van het zoomniveau kan je eenvoudig een groot gebied selecteren of een wijk/buurt. We zijn aan het kijken om zelfs op straatniveau een selectie te kunnen maken.
Voorheen moest een woning voldoen aan alle criteria, maar nu kan een kenmerken ook “zacht” zijn.
Zoekopdrachten worden ingedeeld in harde en zachte kenmerken. De woningen die gevonden worden door de zoekopdracht moeten voldoen aan de harde kenmerken en mogen voldoen aan de zachte kenmerken.
De gevonden woningen krijgen een matchingspercentage. Of de gevonden woning wel/niet voldoet aan de zachte kenmerken bepaalt het matchingspercentage.
Default Harde kenmerken (moet de woning aan voldoen)
-
Prijs
-
Locatie
-
Bouwvorm: bestaande bouw/ nieuwbouw
-
Object soort: woonhuis/ appartement, woonhuis, appartement, bouwgrond, overigog
-
Bestemming: permanent/ recreatie
Als in de zoekopdracht bouwvorm op bestaande bouw/ nieuwbouw staat of objectsoort op woonhuis/appartement dan wordt dit ook niet getoond als ‘match’.
Default Zachte kenmerken (mag de woning aan voldoen en heeft effect op het matchingspercentage)
Al het overige, zoals:
-
Woonruimte oppervlakte
-
Kamers
-
Slaapkamers
-
Energielabel
-
Tuin, etc, etc
Tab: Harde/ zachte kenmerken
-
Default harde kenmerken, te wijzigen
-
Default zachte kenmerken, te wijzigen
-
Nog niet door de gebruiker in Move
​
Matchingspercentage
-
Hoe wordt weging berekend; een voorbeeld; als je zoekt op een woning vanaf 100m2, en dat is zacht, dan wijkt een woning van 98m2 maar enkele procenten af. Een woning van 50m2 zal niet snel worden aangeboden.
-
Reeds gevonden objecten worden getoond zonder matching%
-
Bij alleen harde criteria, alleen 100% match woningen
Matchingpercentage in e-mail
In de e-mail met woningen zie je een matchingspercentage.
Matching percentage op Move (nieuwe objectpresentatie)
Als je op de foto van de woning klikt open je een objectpresentatie pagina. Zodra je inlogt op jouw Move account krijg je een toelichting op het matchingspercentage. Dit wordt gedaan door aan te geven op welke woonwensen de woning wel matchen en op welke niet.
En nu…
-
Stuur eventueel een leuke mail naar je zoekers
-
Leg uit dat ze op meer criteria kunnen zoeken
Pas je niets aan, dan blijven jullie zoekers dezelfde matches krijgen + extra aanbod met het matchingspercentage waarmee we dit gaan lanceren. We zijn aan het meten wat we het beste kunnen doen, zodat de zoekers niet hele gekke hoeveelheden in een keer gaan krijgen.
Eind april is de planning dat deze mooie feature live gaat – er volgt nog een nieuwsbrief.
Daarna zal het team verder gaan met een vernieuwde lay-out voor de zoekopdrachten en aankoop.
​
Aankoop
Het huidige aankoopscherm heeft inmiddels al minder tabbladen dan een jaar geleden. Verder zijn de courtage velden eraan toegevoegd. Deze konden eerder alleen bij de aankoopwoning worden vastgelegd. Deze velden kan je ook in de aankoop OTD terug laten komen.
Hebben je aankoopklanten een Move.nl account van jullie gekregen, dan kunnen ze zich identificeren en eventueel de WWFT check doen (aan te zetten via de marketplace). Hebben ze aangekocht, dan deel jij direct de relatiegegevens met de verkopende makelaar via de knop “deel relatiegegevens”. Dit kan nadat de verkopende makelaar een Move.nl aankoopmakelaar account heeft aangemaakt voor jullie.
Wanneer je bij een aankoopopdracht een aankoopwoning toevoegt, dan kan je eenvoudig het adres intoetsen en wordt het adres aangevuld. Voor de NVM-makelaar ook met de woningen uit de uitwisseling en ander ‘gewoon’ de adressen in Nederland.
Grip op de ingevulde datumvelden?
Wil je bijvoorbeeld 4 dagen voor verloop ontbindende voorwaarden een taak om te informeren of de financiering rond is of 2 weken voor transport om te controleren of alle stukken binnen zijn en de inspectie is gepland. Dat kan allemaal met behulp van de workflow.
​
Nieuwbouw
Het eerste onderdeel in Realworks dat helemaal in de nieuwe lay-out beschikbaar komt. In de loop van april gaat deze live en kan er eventueel nog in de oude versie gewerkt worden als er onverhoopt iets niet helemaal lekker werkt.
​
Nieuwe lay-out
De vernieuwde lay-out zorgt ervoor dat je zonder pop-ups en op een logische manier door het scherm wordt geloodst. Zowel bij invoer, wijzigingen als bij het toevoegen van opties.
Ook andere onderdelen van het pakket zullen de komende tijd vernieuwd worden.
​
Taxatie
Er was een flinke inhaalslag nodig, maar deze hebben we gemaakt.
Onder andere de opname van een woning via je mobiel, taxatiemodel 2024 met de energetische opnamestaat en fotoherkenning met behulp van AI.
Daarnaast de mogelijkheid om de NWWI-taxatie samen te voegen met een eerder vastgelegde taxatie (je voert vaak immers meteen je taxatie in bij het maken van een afspraak). En natuurlijk ook meteen de mogelijkheid om allerlei bestanden direct op te halen bij het NWWI.
Ook kan je een Move.nl taxatieaccount aanmaken. Hierin kan de klant personalia aanvullen, identificeren, een OTD tekenen en relevante stukken downloaden en eventueel uploaden.
Er wordt momenteel gewerkt aan het verbouwingsspecificatie formulier. Deze kan digitaal worden ingevuld en na het versturen ontvangen jullie de uniforme verbouwingsspecificatie als document.
​
Dual datacenter
Tot op heden hebben we gebruikgemaakt van één hoofdlocatie (crm.realworks.nl) waarop jullie dagelijks werken, samen met een nevenlocatie (backup.realworks.nl) waar een duplicaat van al je gegevens wordt bewaard, zij het zonder bewerkingsmogelijkheden.
Het afgelopen jaar hebben we aanzienlijk geïnvesteerd in deze twee datacenters. We hebben niet alleen de hardware uitgebreid en de servercapaciteit vergroot, maar ook hard gewerkt aan het implementeren van een nieuwe technische architectuur in beide datacenters.
We zullen jullie de technische details besparen, maar in essentie betekent dit dat beide omgevingen in de toekomst volledig beschikbaar zullen zijn als 'hoofdlocatie'. De nevenlocatie zal niet langer een 'read-only' status hebben die alleen relevant is in geval van calamiteiten. In geval van onderhoud aan een van de datacenters of noodgevallen zorgen wij ervoor dat je automatisch wordt omgeschakeld naar het juiste datacenter.
Met meer dan 4.500 makelaarskantoren die dagelijks op Realworks vertrouwen voor hun gegevensbeheer, begrijpen we hoe cruciaal het is om altijd beschikbaar te zijn. En met deze investeringen proberen we de downtime naar nagenoeg 0% te brengen. Deze overgang vereist aanzienlijke inspanningen, waar we sinds januari intensief aan werken met meerdere teams.
Zoals het er nu naar uitziet gaan we half april over.
Bedankt voor jullie begrip en vertrouwen. Samen bouwen we aan een nóg krachtiger platform!
​
AI
Er wordt veel gesproken over AI en hoe dit toe te passen. Dat AI een rol gaat spelen is duidelijk en wij houden dat uiteraard in de gaten. Wellicht dat volgend jaar de Roadshow voor een groot deel in het teken zal staan van AI, maar waar zien we het nu al terug…
Realworks
-
Wij gebruiken het voor foto herkenning voor taxaties
-
AI zit achter de Waardecheck
-
Wij hebben/hadden het geïntegreerd in onze chat, maar helaas werkte dit nog onvoldoende doordat er ook externe informatie aan werd toegevoegd.
-
Inrichtingsstijl aanpassen bij de zoekopdracht (nu nog te traag)
-
Intern voor vertaling en teksten
Jullie
-
Voor het schrijven teksten
-
Fotografen gebruiken het nu al voor optimalisatie of inrichting
-
Yisual voor inrichting (in de brochure)
De consument/ jullie klanten
-
Vragen stellen over het proces
-
Juridische vragen stellen
-
Controle van aktes en documenten
En bedankt voor jullie komst naar de Roadshow!
Bekijk de Roadshow in nog geen 10 minuten...
​
En nu…
Realworks trainingen & webinars
Op zoek naar trainingen en webinars om je kennis van het Realworks CRM te vergroten? Bij Realworks bieden we een scala aan mogelijkheden:
Trainingen
Onze ervaren consultants verzorgen wekelijks diverse online trainingssessies om je vertrouwd te maken met het Realworks CRM. Deze trainingen, die ongeveer 90 minuten duren, zijn kosteloos en speciaal ontworpen voor nieuwe gebruikers of zij die binnenkort met Realworks aan de slag gaan. Na afloop van de training ben je klaar om direct aan de slag te gaan.
Live Webinars
Elke maand organiseert Realworks een reeks live webinars. Onze consultants behandelen hierin relevante en actuele onderwerpen, en beantwoorden graag al je vragen. We plannen meerdere webinars per onderwerp in, zodat jouw hele team kan deelnemen zonder dat dit ten koste gaat van de bezetting op kantoor. Alle live webinars zijn gratis te volgen.
Wil je deelnemen aan onze trainingen en webinars? Schrijf je dan snel en kosteloos in via https://realworks.webinargeek.com/!
Trainingsdag op locatie!
Of je nu net met Realworks bent gaan werken en wilt leren hoe je onze functionaliteiten effectief kunt gebruiken, of een doorgewinterde expert bent die zijn/haar kennis wil verdiepen, we hebben de perfecte training voor jou. Tijdens de trainingsdagen heb je de mogelijkheid om je ’s ochtends te verdiepen in de basisprincipes of om je digitale vaardigheden aan te scherpen, gevolgd door een inspirerende middag met onze Move.nl Masterclass. Samen met maximaal 40 deelnemers leer je de fijne kneepjes van Realworks en Move.nl, terwijl je geniet van een inspirerende dag.
​
Benieuwd op welke locaties wij binnenkort aanwezig zijn? Houd onze inschrijfpagina https://www.realworks.nl/trainingsdagen in de gaten!
Jouw Accountmanager
Heb je vragen over het werken met Realworks of Move.nl? Of wil je graag in contact komen met jouw Accountmanager? Aarzel dan niet om een e-mail te sturen!
Marvin Schouten
Cindy Rinkel
Olivier Klaasman