top of page

Roadshow 2023: de meest gestelde vragen en belangrijkste feedback punten

De Roadshow zit er weer op! Op 13 locaties in het land hebben we in totaal 18 stops gemaakt en ontvingen we een totaal van bijna 1500 makelaars en binnendienstmedewerkers! Leuk dat jullie weer in deze groten getale aanwezig waren. De interacties verliepen fantastisch en we hebben ontzettend waardevolle vragen en feedback ontvangen. In deze blog zetten wij daarom de meest gestelde vragen met bijbehorende antwoorden en de belangrijkste feedback punten nog eens voor je op een rij. Lees je snel verder?


 

Tijdens de Roadshow presentaties namen we de aanwezigen mee in het verhaal van Justin Bieder. Justin ging bezichtigingen en bracht een bod uit, maar kreeg de woning niet. Hij ontving het biedlogboek van de gemiste woning en na een waarde indicatie besloot hij eerst zijn woning te verkopen om daarna alsnog een nieuwe woning aan te kopen.


Bezichtiging

Het verhaal van Justin begon bij het bezichtigen van een woning. En de vragen die voorbij kwamen gingen voornamelijk over het tonen van de Move.nl bezichtigings pop-up. Deze wordt namelijk wel getoond bij particulieren, maar niet bij bedrijven en contactpersonen. Ook ontvingen we feedback over het verduidelijken van het Move.nl vinkje dat voor de opdrachtgever is en het knopje links dat voor de bezichtiger is. De feedback punten zijn goed ontvangen door onze technische teams en er wordt gewerkt aan het doorvoeren van veranderingen!


Bieden, onderhandelen en het biedlogboek

Rondom het biedlogboek was er tijdens de Roadshow toch nog wat onduidelijkheid in de werking en dat is logisch, gezien de veranderingen die gedurende het proces nog hebben plaatsgevonden. Maar wat staat er uiteindelijk in het biedlogboek? Dit lees je op je gemak terug op https://www.realworks.nl/transparantbieden.

Naast vragen over de werking van het Move.nl biedlogboek kregen wij ook hier goede suggesties van bezoekers over het verbeteren en optimaliseren van het biedingsformulier, het beter inzichtelijk maken van een onderhandeling en het tonen van deze onderhandeling aan de kandidaat-koper(s).


Waardebepaling

De waardebepaling is een nieuw product dat nog niet live staat. Er zijn goede vragen over gesteld en er werden vele opmerkingen gemaakt in de zaal, wat leidde tot zinvolle discussies. De benaming, de volgorde van de vragen, het duidelijker tonen van de disclaimer, het al dan niet tonen van het waardebereik en de modelwaarde, alsmede het warm houden van de lead om na x tijd een herberekening aan te bieden, waren onderwerpen die ter sprake kwamen. Kortom er is genoeg stof om over na te denken, maar we blijven ons inzetten om een hoogwaardig product te leveren waarmee jullie kostbare leads binnen kunnen halen. We hopen jullie snel meer te kunnen vertellen over de verdere ontwikkelingen!


Vidua identificatie

De Vidua identificatie tool werd door veel bezoekers met enthousiasme ontvangen. Met het inzetten van de tool bespaar je namelijk een hoop moeite en tijd en en voldoe je meteen aan de identificatieverplichting. Uiteraard zijn er opdrachtgevers die liever geen gebruik maken van Vidua identificatie en daarom is het belangrijk om hen te blijven faciliteren op de 'oude' manier. De feedback die we ontvingen, betrof vooral de vraag of Vidua als enige optie kan worden aangezet (en dan per woning kan worden uitgeschakeld indien nodig), en of het instructiefilmpje ook op Move.nl kan worden getoond. Hier gaan we uiteraard mee aan de slag. Tot die tijd bekijk je de video over Vidua identificatie hier.


Wwft-check integratie in Move.nl

De Vidua Wwft-check met Move.nl integratie is een onderdeel dat momenteel nog niet live staat, maar waar wel een pilot voor loopt. Met dit onderdeel kan de opdrachtgever stap voor stap een vragenlijst invullen en door te tekenen met het Vidua weet je als makelaar zeker dat het om de juiste persoon gaat. Ook over dit onderwerp hebben we veel waardevolle feedback ontvangen. Zoals de suggestie om de klant na de identificatie meteen door te sturen naar het invullen van de Wwft-check en de mogelijkheid om deze check te delen met bijvoorbeeld collega-makelaars en/of notarissen. Een veelgestelde vraag is of het mogelijk is om meer opdrachtgevers aan een woning te koppelen, vooral nu met deze identificatie en Wwft-zelfcheck. Ook deze suggesties nemen wij onder de loep. Je bekijkt alle digitale producten van Vidua hier.


Move.nl verkoop

Over Move.nl verkoop en de concept overeenkomst kwamen ook de nodige vragen en opmerkingen naar voren. Zo kregen wij bijvoorbeeld de tip om het mogelijk te maken de kolom met Move.nl informatie naar voren te slepen, wat goed ontvangen werd. Deze aanpassing is dan ook direct doorgevoerd, zodat de kolom nu duidelijk in beeld staat. Het is dus nu mogelijk om deze kolom op te pakken en naar voren te halen!"


De vraag over het standaard vrijgeven van biedingen aan de opdrachtgever werd meestal gesteld vóór de pauze, maar pas na de pauze behandeld. Standaard staat het vrijgeven van biedingen naar de opdrachtgever aan, maar dit kan per woning worden uitgezet. Belangrijk om. te weten is dat deze keuze niet zomaar is gemaakt.


De regel die tussen de brancheorganisaties en de overheid is afgesproken is als volgt:

"Tijdens het verkoopproces mag er geen verschil zijn in informatie tussen de verkopende makelaar en de verkoper(s). Er dienen daarom duidelijke afspraken te worden gemaakt over het delen van informatie in real-time met de verkoper. Het uitgangspunt is dat alle informatie moet worden gedeeld met de verkoper, maar dit hoeft niet altijd realtime te zijn".

Move.nl Concept Koopovereenkomst

De concept koopovereenkomst werd goed ontvangen, maar er kwam ook veel feedback binnen. Zo werd bijvoorbeeld de mogelijkheid genoemd om automatisch de toelichting op de koopovereenkomst en andere documenten - zoals de lijst van zaken en de vragenlijst - toe te voegen. Daarnaast werd er gevraagd of het mogelijk kan worden gemaakt om direct te kunnen reageren op een geplaatste opmerking in plaats van per e-mail. Ook werd er gesproken over het toevoegen van de aankoopmakelaar en het kunnen tekenen van de koopovereenkomst. Het laatste is een logische toekomstige stap en we zullen deze binnenkort doorvoeren.


Zoeken

De wijken en buurten die bij de zoekopdrachten worden weergegeven, werden over het algemeen goed ontvangen. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen waar we verder naar zullen kijken. Team Aankoop zal vanuit hier nieuwe en nuttige functies toevoegen aan het zoeken op de kaart en het weergeven van extra informatie voor zoekers.


Aankoop

Het was goed te horen dat aankoop meer en meer wordt gebruikt. Veel van de feedback zit in de kleine details, welke we natuurlijk allemaal hebben meegenomen.


De aanvraag voor het kunnen delen van relaties met de verkoopmakelaar (nadat deze een Move.nl account heeft aangemaakt) werd goed ontvangen en nemen wij mee in de ontwikkelingen. Een mooi startpunt voor Realworks om steeds meer gegevens en documenten op het juiste moment met de juiste partij te delen.


Overige teams

We sloten de bijeenkomst af met een presentatie van een aantal nieuwe functies voor de nieuwbouw afdeling, de mobiele app en de aankondiging van verdere ontwikkelingen.


Voor de mobiele app zijn er verschillende nieuwe functies toegevoegd, zoals de mogelijkheid om de Taxatie app offline te gebruiken, automatische herkenning van taxatie foto's, het ophalen van NWWI bijlagen en een vernieuwde weergave van taken en e-mailschermen.


Team Verkoop is aan de slag gegaan met een geheel nieuw team en focust zich op de ontwikkeling van een overzichtelijke weergave per fase van het verkoopproces.


Ten slotte werkt team CRM momenteel aan verschillende kleine verbeteringen, zoals het corrigeren van verkoopprijzen bij taxaties en het verbeteren van het biedings- en onderhandelingsproces.


Feedback

Tijdens de Roadshow presentaties hebben we benadrukt hoe belangrijk jullie feedback is en dat doen wij bij deze graag nog een keer: We ontvangen heel graag jullie feedback!

Dit kan eenvoudig door middel van de feedback knop in het Realworks CRM.


De bezoekers van de Roadshow gaven wij ook een drietal flyers mee. Een van de flyers verwijst naar onze ondersteuningspagina. Via deze pagina kun je een gratis demo inplannen met een accountmanager, een consultant langs laten komen voor een training en/of begeleiding (betaald) en kun je je inschrijven voor gratis online trainingen en live webinars.


Ten slotte kregen alle bezoekers twee flyers mee die bedoeld zijn voor jullie klanten (bezichtigers/kopers/verkopers). Deel onze digitale- en/of drukbestanden - al dan niet voorzien van jouw bedrijfslogo - en verbeter de samenwerking en betrokkenheid door de toegevoegde waarde van Move.nl duidelijk te maken aan al jouw klanten. Je vindt de flyers terug in het Realworks FAQ via deze link.


We hopen je graag te zien bij onze volgende Roadshow!

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page